martin haring

Cyklistické Slovensko je atraktívne. Keď na cestách Slovenskej republiky jazdili v tímoch ProTour Juraj Sagan, Michael Kolář, Erik Baška, ale aj bratia Peter a Martin Velitsovci, keď začal písať a potom troma titulmi majstra sveta skvele šíril (a dodnes tak robí k radosti všetkých Slovákov – pozn. autora článku) svoje meno a priezvisko slovenský tourminátor – Peter Sagan - ktorého mnohí označujú za najlepšieho cyklistu planéty, sledoval som z diaľky športový životopis Martina Haringa.


Všetci spomenutí sa zaslúžili o jedno spoločné, že aj ich zásluhou cyklistické preteky Okolo Slovenska zmocneli a aj zásluhou všetkých menovaných, sa viac či menej, stali nie len oslavou cyklistiky, manifestáciou športu, ale aj slovenskej pohostinnosti, profesionality, našej krásnej prírody a mnohých skvelých ľudí v nej. Aj pred nimi však jazdili Okolo Slovenska skvelí slovenskí cyklisti. Žili tu cyklistickí funkcionári, veľkí a vzácni protagonisti cyklistiky. Bolo to ešte dávnejšie. Na mnohých pred spomenutými by sme akosi, možno, chceli aj v tejto dobe zabudnúť. História to, však, sotva dovolí. Aj dejiny cyklistiky sú a zostanú svedkom času, svetlom pravdy, živou pamäťou, učiteľkou života a poslom minulosti.

Ani Martin Haring už dnes nevníma toto podujatia zďaleka iba ako spestrenie športovej atmosféry v slovenských mestách a na slovenskom vidieku, váži si všetkých, ktorí k tomu rôznymi spôsobmi prispievali a prispievajú, lebo atmosféra spolupatričnosti ku každému športovému fair - play súboju patrí.

Možno som Martina Haringa sledoval aj preto, že jeho prvým trénerom bol Róbert Glajza. Majster jazdy na dvoch kolesách, ktorý ľúbil a aj dnes úžasne ľúbi cyklistiku. Nie len on, ale celá jeho família. Lenže, vtedy, keď Martin Haring začal robiť cyklistiku vážnejšie, o tomto spojení kvalitný tréner – kvalitný cyklista som toho zo slovenských pomerov vedel veľmi málo. Ešte ani dnes toho zo slovenskej cyklistiky veľa neovládam. Často sa na mnohé pýtam, mnohé hľadám.

Našiel som aspoň čas, v ktorom vstúpil do cyklistiky práve Martin Haring. A to do nej vstúpil až v čase, keď už dvojkolesových tátošov na vlastný nožný pohon dávno nesedlali ani Rudolf Labus z Levoče, Ján Laczo, ktorý napríklad odjazdil ako pretekár na Okolo Slovenska 7 ročníkov a dokonca sa raz stal aj ich celkovým víťazom, ba ani Ján Svorada, senior, ktorý ako 21 ročný vyhral amatérske Preteky mieru a ako prvý Slovák aj slávnu TourdeFrance. Martin Haring vstúpil do cyklistiky v období, keď cyklistický entuziazmus Kamila Haťapku a jeho trénerské výsledky prestali v širších súvislostiach zaujímať dokonca aj slovenské médiá, takmer sa prestalo písať o našom olympijskom medailistovi Antonovi Tkáčovi a ďalších zaujímavých slovenských cyklistoch z období dávnejšie minulých.

martin haring 02

Martin Haring pre zvedavé objektívy fotoreportérov. Foto: Jakub Kovalík

Málo, alebo takmer vôbec sa nepísalo ani o tom, čo robil Martin Haring dnes skvelý cyklista Vojenského športového centra Dukla Banská Bystrica, pokiaľ si nesadol vážnejšie na pretekársky bicykel? 

Keď som bol malý chlapec, o cyklistike som nesníval ani náhodou. Môj dedo chcel mať zo mňa tenistu. On sám nešportoval, ale tenis ho očaril. Deda si veľmi vážim, vždy som obdivoval jeho prístup a starostlivosť o detskú dušu a tak som sa vydal cestou tréningov za tenisovými úspechmi. Trénerom mi bol Peter Suchánek, známa to trénerská tenisová osobnosť Zvolena, mesta hokeja, ale v časoch minulých aj kvalitného futbalu, atletiky či dokonca aj cyklistiky. Narodil som sa 24. decembra 1986 a vtedy už aj Zvolen ponúkal ešte širšie možnosti pre mladého človeka. Vo Zvolene na Rákoši bol a stále je, cyklošport OUTDOOR, pri ktorom vznikol športový klub, kde sa združovali ľudia. Jožko Chaban, Viktor Uhlík, Milan Tolth asi tiež hľadali samých seba v živote i športe a tak sme sa začali voziť v prírode na bicykloch. Spoznal som bližšie cyklistického fanatika Ivana Kollera a možno aj preto sa moje počiatočné vozenie či pretekanie stávalo z dňa na deň čoraz viac mojou podstatnou náplňou programu dňa. Hlavne vtedy, keď si Róbert Glajza, tréner cyklistov ŽP Podbrezová hľadal do svojho družstva nových ľudí. To som už bol rozhodnutý, že cyklistika je tým ekologickým športom, ktorý dokáže zhodnocovať zdravie a životný štýl každého, kto sa mu odovzdá.. Dnes môžem celkom určite potvrdiť, že celkom vie aj mladého človeka odtrhnúť od nezdravých trendov života, len sa jej zákonitostiam treba podriadiť. Skrýva v sebe úžasné hodnoty fair – play a tímovosti prostredníctvom ušľachtilých životných cieľov a vzorov.

Povedal som si, priestor úžasný aj pre pozitívne komunikovanie s podobne zmýšľajúcimi ľuďmi v zahraničí. Samozrejme, keď nás spomínaný Róbert Glajza vyslal na prvé vážnejšie cestné preteky do Španielska spolu s kamarátom Jozefom Palčákom z Hriňovej, nevyhrali sme. Ba ani poradie v čele pretekov sme poriadne nezamiešali, ale zistili sme dosť skoro ako je možné v peletóne robiť cyklistiku tak, aby nás lákala čoraz viac. Necestovali sme tam iba prežiť a zažiť atmosféru. Zrejme to tréner Glajza postrehol a dal mi skvelé možnosti. Začal som jazdiť aj cyklokros, kde sa veľmi vyžaduje náročná všeobecná príprava. V cyklokrose treba aj bežať s bicyklom či popri ňom, často v rozbahnenom teréne. Napriek tomu, že je to časovo kratšia disciplína, nevyčkáva sa tam toľko ako na ceste, kde sa podstata deja často odohráva na štarte a potom v cieli. Cyklokros vyžaduje celo pretekovú individuálnu pozornosť i vyzretosť. Sám som začal so skutočnou pretekárskou cyklistikou, keď sa môj vek blížil k dvadsiatke“ – rozhovoril sa Martin, šesťnásobný majster Slovenskej republiky, ktorý mal možnosť zblízka vidieť a oceniť úspechy veteránov na ich ME Masters v Trnave, Milana Barényiho a Róberta Glajzu, ale aj úspechy Roba Gavendu v kategórii juniorov a U23 na ME v cyklocrose, ktoré získal v drese Dukly Trenčín.

Martin Haring skúsil aj horskú cyklistiku, v ktorej je momentálnym majstrom Slovenskej republiky. V tejto disciplíne ide o veľmi dôverný kontakt bicykla a jazdca na ňom s terénom, technicky náročné trate sa stavajú s náročnými zjazdami. Disciplína obsahujúca dosť prvkov z oblasti adrenalínu . Prečo tam musia byť? Ľudia chcú skutočne aj v športe na bicykli vidieť krv? Horská cyklistika ( XCO – cross country ) je olympijskou?... Keď som nadhodil také vnímanie popisovanej disciplíny, Martin povedal, že cyklokros je v tomto smere pre ľudí, športovcov menej rizikový, ale tiež obsahuje ovládanie náročnej techniky jazdy, pretekár sa však nemusí báť, že spadne z 2 metre vysokej skaly...

Keď CK ŽP Šport a.s. Podbrezová skončili v športfóliu klubu s cyklistikou, písal sa rok 2009. Vďaka manažérskym schopnostiam a hlavne osobnej angažovanosti Martina Fraňa vznikol v Banskej Bystrici cyklistický klub CK Banská Bystrica (predtým CK Červený rak), ktorý prijal do svojej slovenskej cyklistickej bystriny okrem Róberta Glajzu, Jozefa Palčáka, Mareka Čaneckého a Milana Haringa.

„Nepatril som spočiatku v tomto klube medzi najúspešnejších, veď tu posobil Maroš Kováč, skvelý Patrik Tybor a ďalší, ktorí teraz obliekame už tretí rok cyklistické dresy s logom VŠC Dukla Banská Bystrica. Moji kolegovia to skúsili i medzi profesionálmi na tohoročných MS v časovke družstiev. Vedeli sme do čoho ideme. Ale kto to na svojom tele neskúsi ani za svet neuverí, čo také preteky znamenajú. Aj keď tam nejdete vyhrať. Konfrontujeme s logom Dukly na tričkách svoje kvality aj na zahraničných cestách v náročných etapových pretekoch. Napríklad aj prvej kategórie. Každého poteší, ak je na takom podujatí pretekár našej Dukly úspešný. Sám som to zistil, keď som skončil na 2. mieste v etapových pretekoch okolo rovníka v Kamerune“ - povedal, keď som ho požiadal o názor na dané témy.

„Vždy som chcel byť rušňovodičom. Takým, ktorý bude majstrom svojho remesla. Poctivým a serióznym pracantom, ktorého bude práca baviť a na ktorú sa budem tešiť. Preto som úspešne absolvoval priemyselnú školu dopravnú. Človek by si mal plniť svoje sny. Už počas stredoškolských štúdií som však skúsil sadnúť na bicykel a voziť sa na ňom slovenskou prírodou, ktorej som stále veľkým milovníkom. Stal som sa cyklistom, ktorého dnes pretekanie živí“ zareagoval, aby vyjadril svoj pohľad a prístup k vlastnej profesii, povolaniu, k svojej budúcnosti. Potom sa chvíľu zamyslel a keď som začal spomínať úspešných československých cyklistov v konfrontácii so svetom pokračoval.“ Každý šport mal a má svojich športových fenoménov. Takým je dnes aj Peter Sagan. Treba si však položiť otázku, ako sa to odráža v našom sporte a slovenskej cyklistike zvlášť? Samozrejme, že jeho unikátnosť, húževnatosť teší a robí Slovenskej republike hlavne v zahraničí dobré meno. Ako to doma úročíme? Sme skutočne národom športu a slovenskej hrdosti? Osobne si to nemyslím. Povedomie, ktoré existuje u športového národa obsahuje iné dôležité prvky, než chvíľkový čas po dobu existencie jedného dvoch dobre propagovaných pretekov , či olympijských hier, na ktorých získame cenné kovy. Hrdosť a národnosť aj v športe, to je dlhodobá náročná práca na každom úseku v našej malej republike“ – boli ďalšie slová pozoruhodného pretekára, ktorý Martin Haring pokračuje v zbieraní bodov UCI. V rámci mužov elite je v súčasnosti tento pretekár VŠC Dukla Banská Bystrica najproduktívnejšímjazdcom Slovenska pri získavaní bodov prvého roku olympijskej kvalifikácie. Práve v deň, keď štartoval v tureckom meste Sakarya( 22. septembra toho roku) na pretekoch kategórie C1, kde v mnohopočetnej konkurencii vybojoval skvelé 5. miesto, opustili tieto riadky autorskú dielňu. So slovami: „ Históriu a životné postoje pretekára nikdy nepíše redaktor. Ten dáva na papier iba to, čo píše životom a svojimi názormi sám pretekár.“ Ak Martin Haring tieto riadky autorizuje, stanú sa prístupné celej čitateľskej verejnosti. Aj s jeho, počas našej spoločnej debaty , vysloveným postojom: „Chcieť byť niekým iným? Kdeže! Pre mňa by to znamenalo plytvať vlastnou osobnosťou. Už by potom aj na tom mojom pretekaní nedýchali moje pľúca a nebilo by moje srdce. Práve reč vlastného srdca si na veky budem vážiť. “

Jozef Mazár

Popis k titulnej fotografii:
Martin Haring sa cíti v teréne na bicykli ako ryba vo vode. Doma to potvrdil ziskom viacerých titulov majstra Slovenskej republiky v cyklokrose.
Foto: archív Martina Haringa

JSN Megazine template designed by JoomlaShine.com